Poetsen in een groot huis

De titel van deze blogpost zinspeelt op het nieuwe boek van Diet Groothuis: ‘Het grote poetsboek’. Ik kocht het deze week bij Van Stockum in Den Haag. Gewoon omdat het boek me aansprak en in het bijzonder omdat Diet Groothuis hier een poetscollege over gaat geven. De combinatie van het lezen van het boek en het volgen van een college leek me wel wat. Ik ben ook benieuwd welke poetsgoeroes nog meer naar zo’n college komen.

Datum : Donderdag 26 mei 2016
Tijdstip : 19.00 – 20.00 uur (Inloop vanaf 18.45 uur)
Locatie : Boekhandel Van Stockum, Spui 40, 2511 BS, Den Haag
Aanmelden : spui@vanstockum.nl

Ons huis vraagt de nodige aandacht als het om poetsen gaat. Vier woonlagen, twee badkamers, drie toiletten, zes gaspitten, drie jonge kinderen… dat blijft niet schoon.

Gelukkig ervaar ik het niet als een grote opgave en kan ik er vrij relaxed mee omgaan. Tegelijk moet de boel wel schoongemaakt worden natuurlijk. Dat doe ik stukje bij beetje en heel aardig. Mijn poetsvrouw ben ik kwijt sinds we hier wonen, maar ik krijg het zelf ook steeds beter onder de knie. En hoef het niet alleen te doen, manlief helpt actief mee met stofzuigen, het inruimen van de afwasmachine, ophangen van het wasgoed en andere hand- en spandiensten. En ook de kinderen doen hun klusjes, die ze daarna aftekenen op de klusjeslijst. Bij een volle klusjeslijst gaan we deze keer met z’n allen een dagje naar Drievliet.

Mijn voornemen is om elke week een woonlaag grondig aan te pakken. Daarnaast behoren dingen als stofzuigen, het schoonhouden van de keuken en het opruimen van speelgoed en de was tot de dagelijkse arbeid.

Het grote poetsboek heb ik al flink doorgeneusd. Heerlijk! Wat een feest van herkenning! Veel dingen zijn zeker niet nieuw. Dat de toiletbril schoner is dan de spoelknop wel. Dat soda tot de standaarduitrusting behoort ook. Dat ammonia in een vuilniszak goed werkt tegen vlekken ook. Dat het ophangen van de was beter is dan een droger niet, heerlijk dat ik vervolgens niet zo nodig meer naar de sportschool hoef.

Maak jij gebruik van een schema bij het poetsen van je huis? Hoe pak jij het aan als je geen hulp in de huishouding hebt? Wanneer is jouw huis schoon?
Geef een reactie

